Burn out

POSITIEVE EN NEGATIEVE Stress

Stress is niet alleen maar slecht. Het is zelfs zo dat mensen die een gezonde dosis stress en uitdaging missen vaker ziek zijn en minder lang leven. Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen kortdurende positieve (gezonde) stress en langdurige negatieve (ongezonde) stress.

Kortdurende stress is stimulerend, helpt om creatief te zijn, topprestaties te leveren en is levensreddend. Als er meer van mensen wordt geëist en de gestelde eisen komen overeen met de capaciteiten, dan ziet iemand de bijkomende belasting als een stimulans of een uitdaging, verbetert het de prestaties en zorgt het voor plezier en voldoening in datgene wat iemand doet. Wanneer mensen regelmatig aan een korte, hanteerbare dosis stress worden blootgesteld, dan maakt dit hen weerbaarder en houdt het de hersenen en het lichaam in conditie. Daarbij is het zo dat als iemand regelmatig aan korte hanteerbare stress wordt blootgesteld, de veerkracht verbetert. Voorwaarde is dan wel dat de stress kortdurend is en gevolgd wordt door ontspanning en herstel. Denk maar aan een sporter die veerkrachtige spieren en een veerkrachtig hart ontwikkelt met intervaltraining. Zo werkt het ook met stress: gezonde stress is ‘intervalstress’.

Maar ook bij positieve stress is het zo dat als deze te hoog oploopt of een langdurig karakter krijgt, er ergens een omslagpunt komt waardoor het positieve gevoel verdwijnt. Vanaf dat moment wordt de bijkomende belasting als vervelend ervaren en nemen de prestaties af. Wanneer dit omslagpunt komt is voor iedereen verschillend. Dit is afhankelijk van iemand zijn persoonlijke veerkracht en stressbestendigheid.

BURN OUT

Als iemand maar doorgaat en de stresssignalen die zijn lichaam afgeeft negeert, kan dat een tijd goed gaan. Er komt echter onvermijdelijk een moment dat de klachten hun tol gaan eisen. De accu raakt leeg en iemand kan een burn out krijgen. Burn out is een stressstoornis, die wordt gekenmerkt door gevoelens van uitputting van lichaam, geest en ziel, welke vaak gevolgd zijn op een periode van extreme stress, na 'life events', die kort na elkaar plaatsvonden, zonder dat er een fase van herstel heeft kunnen plaatsvinden.

Het kost veel tijd om van een burn out te herstellen. Des te belangrijker is het om het niet zover te laten komen. Eerste spanningsklachten dienen daarom serieus genomen te worden. Het zijn alarmsignalen. Hoe eerder iemand zijn eigen signalen herkent en de oorzaken aanpakt, des te kleiner de kans dat hij uiteindelijk last krijgt van een burn out.

Verschil Burn out en overspannenheid

Een burn out is niet te verwarren met overspannenheid. Het verschil tussen de beiden is dat bij overspannenheid iemand zich opgejaagd gedraagt, sterke stemmingswisselingen en een verhoogde alertheid vertoont. Over het algemeen is een periode van een aantal weken voldoende om hiervan te herstellen. Een burn out kenmerkt zich juist door gevoelens van uitputting en een verlaagd energieniveau. De herstelperiode zal bij burn out beduidend langer zijn dan bij overspannenheid.

SYMPTOMEN VAN BURN OUT

De belangrijkste waarschuwingssignalen van een Burn-out zijn:

- Toenemende onzekerheid: je gaat je steeds meer minderwaardig voelen.

- Concentratieproblemen: het lezen gaat steeds moeilijker omdat je de tekst niet kunt onthouden en deze ook niet meer echt kunt opnemen.

- Slaapproblemen: je hebt inslaap en/of doorslaap problemen of je wordt regelmatig badend in het zweet en angstig wakker.

- Lusteloosheid: je kunt jezelf steeds minder tot handelen aanzetten. Geen zin en energie meer om ’s-morgens naar het werk te gaan.

- Besluiteloosheid: het wordt moeilijk om hoofd- van bijzaken te onderscheiden.

- Emotionaliteit: bijvoorbeeld snel ontroerd, driftig, blij of teleurgesteld zijn. Dus grote schommelingen in stemming.

- Toename van vergeetachtigheid

- Meer fouten maken

- Cynisme: afzetten en onverschilligheid naar je werk en in de privé situatie.

- Seksuele problemen: geen zin meer of impotentie.

MIJN WERKWIJZE BIJ STRESS EN BURN OUT

Samen gaan we onderzoeken waarom je zo gestrest bent of burn-out bent geraakt, hoe je jouw eigen stresssignalen kunt herkennen en wat je in de toekomst kunt doen als je voelt dat het mis dreigt te gaan. Mijn doel is om jou binnen 6 maanden weer volledig aan het werk te hebben. Veel werkgevers zijn bereid om geheel of gedeeltelijk mee te betalen aan jouw herstel. Dus mocht je bij mij in therapie komen, dan zou ik deze optie altijd even checken.

Bij stress en burn out klachten richt ik mij niet alleen op het geestelijke deel, maar pak ik de stress ook lichamelijk aan. Hierbij maak ik o.a. gebruik van  stress reducerende technieken uit de craniosacraal therapie.

Ik ga ook regelmatig met cliënten naar buiten. Wandelen werkt namelijk stress reducerend voor mensen die kampen met een burn out. Daarbij praat je al wandelend vaak iets gemakkelijker met elkaar, omdat je oogcontact vermijdt. Doordat je brein zich ontspant, kom je ook vaak tot creatievere oplossingen.

Met betrekking tot de zakelijke burn-out cliënten werk ik samen met de Vitaliteitsgroep: www.vitaliteitsgroep.nl en Stichting Burnout: www.burnout.nl.

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact met mij op

Klik hier
Website laten maken door Modual.